
En motor omgjør energien fra elektrisk kraftkilde eller fra forbrenning, til mekanisk energi. Dette gjør det mulig for bilen å bevege seg.
Hovedtrekk ved ulike typer motorer
Motorer er delt inn i to basisgrupper: forbrenning (IC) og elektriske. Sistnevnte er karakterisert av miljøvennlighet, lydløs drift og lave vedlikeholdskostnader. En slik motor kan brukes enten uavhengig i en elektrisk bil, eller i kombinasjon med en IC-motor i et hybridbil.
IC-motorer har en kompleks konstruksjon; de behøver olje, drivstoff og kjølevæske for å være i stand til å fungere. For å forlenge deres levetid er det viktig å utføre vedlikehold ved minst hver 100 000 kilometer. Som forbrennelsesmotoren, bruker disse kraftkomponentene bensin, diesel, flytende naturgass eller petroleumsgass eller hydrogen. De kan ha et forgassersystem eller et drivstoffsinnprøytningssystem. Førstnevnte kan ses på lavytelsesmotorer som er karakterisert av dårlig drivstoffeffektivitet, og monteres ikke på moderne kjøretøy. Det sistnevnte systemet sørger for presis injeksjonskontroll og blir ikke tilstoppet like ofte.
Drift av en IC-motor er ikke mulig uten:
- veivmekanisme: stempler, stempelpinner, koblingsstenger, veivaksel;
- tidsstyringsmekanisme: drivbelter og kjeder, trinser og spennere;
- kjølesystem: en vannpumpe, en radiator, rør og slanger, en termostat og en vifte;
- smøresystem: et oljefilter, en motorsumpe, en pumpe, pakninger;
- tenningssystem: tennplugger, spoler, høyspentledninger;
- sensorer og målere: en masseluftstrømmåler, en lambdasensor, kamaksel og sensorer for veivakselsposisjon, en kjølevæsketemperaturføler;
- tetninger og pakninger med ansvar for tettheten i komponentene, og mange andre deler.
Bruk og utbytting: hva som er nødvendig å vite
- Pass på at motoren ikke overopphetes. Uvanlig temperatur kan være et resultat av lekkasje av kjølevæske, nedbrytning av vannpumpe eller radiatorlekkasje. Tegnene på svikt er lavt kjølevæskenivå i reservoaret, at dashboardlyset slås på, kjølevæskeflekker under kjøretøyet.
- Unngå bruk av drivstoff med feil oktanvurdering. Dette resulterer i bankelyder fra motoren, leder til slitasje av veivmekanismens deler og skade på stemplene. Det første tegnet på at dette bryter sammen er en uvanlig metallyd som kan høres mens motoren er i gang.
- Pass på å skifte olje konsekvent i henhold til tidene bilprodusenten har fastsatt. Bruk kun smøremiddel av god kvalitet med de riktige egenskapene. Over tid mister olje egenskapene sine og kan ikke smøre alle motordelene ordentlig, hvilket leder til deres kjappe slitasje. Videre kan overoppheting, oljekanaltilstopping og spinning av forbindelsesstanglagrene oppstå. Tegn på feilene er økt forbruk av drivstoff og olje, ustabil motor som går og at indikatoren "Check Engine" på dashboardet lyser.
topreservedeler.co.no: kun bilkomponenter av god kvalitet
Ønsker du å kjøpe motorkomponenter til en grei pris? Bli kunde hos nettbutikken vår. Følg med på kampanjene hos topreservedeler.co.no for å handle bilkomponenter til de beste betingelsene. Shopping i nettbutikken vår er alltid rimelig og lett.