
Bremseanlegg brukes for å stoppe bilen, senke farten eller holde den rolig ved parkering. Den består av en aktuator og bremsemekanismer. Anlegget må holdes i god stand, da effektiviteten er veldig viktig for trafikksikkerheten.
Forskjellene på ulike typer bremseanlegg
Hver bil har et bremseanlegg for drift og parkering. Førstnevnte er det viktigste og brukes når du trenger å stoppe bilen. Det har som regel hydraulisk aktuator. Anleggets hovedkomponenter er: en pedal for styring av systemet, bremsesylinder som omgjør sjåførens handling til hydraulisk trykk, rør og slanger som transporterer komprimert bremsevæske, samt bremsemekanisme som er ansvarlig for å stoppe hvert hjul. Sistnevnte kan være av typen skiver eller tromler.
Parkeringsbrems brukes vanligvis ved parkering i bakke eller over tid, da det hindrer bilen i å bevege seg på egenhånd. Den brukes også som nødbrems om hovedanlegget svikter. Den styres med en spak som sitter mellom forsetene. Bremsekraften overføres via ledning. Som med parkeringsbremsen, kan bilene bruke trommel- eller skivekalipere på bremsene eller separate tromler.
Noen biler er utstyrt med elektronisk parkeringsbrems. Den aktiveres ved å trykke på en knapp, og bremsekossene beveges ikke bare av en ledning, men en elektrisk motor som ofte finnes i kaliperen.
Bruk og bytte: det du må vite
Mål tykkelsen på bremseskivene og klossene regelmessig: disse komponentene blir slitte over tid. Ved alvorlig slitasje, vil bremseffekten reduseres betraktelig. Dette øker bremsestrekningen. Når bremseskivene og klossene blir slitte, øker dødsonen på bremsene. Noen ganger vil du oppleve vibrering.
Ved montering av nye bremseklosser, er det bedre å fjerne hele kaliperen. Dette vil hjelpe deg å fjerne smuss og rester fra kaliperens kontaktområder og å forhindre nye deler i å stoppe å fungere. Bremseklosser som regelmessig setter seg fast, svekke bremseeffekten.
Smør bremsekaliperens guidepinner fra tid til annen. Ellers kan de stoppe opp. Dette er veldig farlig da bremsemekanismen kan slutte å fungere. I tillegg vil klosser og skiver slites ut for fort. Sistnevnte kan forvris av overoppheting. I så tilfelle, vil bilen trekke til siden. Brent lukt kan oppstå i kupéen.
Sørg for å sjekke bremseanlegget for lekkasjer regelmessig. Om det er lekkasjer, er det forbudt å bruke bilen. Med lavt bremsevæskenivå risikerer du redusert bremseeffekt og til og med komplett svikt i bremsene. Symptomer på mulig lekkasje er flekker under bremsesylinderen eller hjulene, samt synkende eller myk pedal.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Vår nettbutikk tilbyr et stort utvalg av høykvalitets komponenter. Du kan kjøpe de fleste, spesielt komponenter til bremseanlegg, til tilbudspris. Meld deg på vårt nyhetsbrev og få førstehånds informasjon om våre tilbud.