
Propellaksler og differensialer er viktige girelementer. De brukes til å overføre dreiemoment og fordele det mellom aksler og hjul på bilen.
Forskjeller mellom ulike typer komponenter
Avhengig av festemetoden, kan propellaksler bestå av en del, to deler og tre deler. De førstnevnte monteres uten lagre. De andre monteres med lagre i midten, og den tredje varianten monteres med to lagre. Lagrene kan være sylinderformede, koniske eller spisse. Akslene derimot kan være rørformede eller teleskopiske. Sistnevnte har et glideledd i midten, som absorberer akselbelastning.
Det finnes midtaksel og hjul differensialer. Førstnevnte er vanlige i firehjulstrekkere (AWD), og brukes til å fordele dreiemoment mellom akslene. Sistnevnte brukes også på forhjulsdrevne og bakhjulsdrevne biler. De fordeler dreiemomentet mellom hjulene. De kan ha ulike design. I dag kan du finne:
- Førerstyrt differensial-lås. Slike komponenter fordeler dreiemomentet i en radius på 50:50. De låses manuelt.
- Torsen. Disse kjennetegnes ved styrke og slitasje-resistens. De tillater fordeling av dreiemoment i forskjellige radiuser, for eksempel 80:20. Men de passer ikke til biler med ESP.
- LSD. Limited slip differensialer. Disse krever ingen handling fra fører, og lar deg oppnå stor forskjell mellom rotasjonshastighet på de to hjulene.
- Tyktflytende koblinger. Låsing sikres takket være egenskapene til silikonvæsken de er utstyrt med. Aksler kobles smidig til og fra, uten å belaste drivverket.
- Haldex flere-plates clutch. Denne har rask respons, og har flere måter å fordele dreiemomentet på. De er kompatible med elektroniske anlegg. De kan imidlertid overopphetes ved stor belastning.
Bruk og bytte: det du må vite
- Bytt regelmessig væske på differensialen (aksel), girkasse, og overføringskasse. Sørg for riktig nivå i samsvar med bilens tekniske spesifikasjoner. Lavt oljenivå fører til alvorlig slitasje og overoppheting på gir, tannhjul og tenner. Forringelse av disse komponentene kan gi flere tegn slik som dårlige styreegenskaper og bankelyder i skarp sving. Intervallene på oljeskift er spesifikke til de forskjellige delene og bilene. Denne informasjonen finnes i bilens brukermanual.
- Smør regelmessig propellakselens universal-ledd. Det anbefales å utføre prosedyren hver 5.000-6.000 km eller for eksempel når du bytter olje. Dette vil forhindre at lagrene blir tørre, og beskytter dem mot slitasje, korrosjon, overoppheting og ødeleggelse. Tegn på sviktende universal-ledd er: et karakteristisk støt med metallisk lyd ved oppstart, vibrering i høy hastighet og knirkelyder.
- Hver gang du utfører vedlikehold på bilen, bør du sjekke fester på delene og stramme dem ved behov. De kan bli løse. Dette problemet kommer gjerne med kraftige slag i understellet rett etter at giret er tilkoblet, samt vibrering.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Du kan alltid kjøpe propellaksler og differensialer i vår nettbutikk. En av de største fordelene er et nøye utvalgt vareutvalg som møter kravene til bilentusiaster som både har eldre og nye modeller. Det vil derfor ikke være vanskelig å finne reservedeler til din bil. Ved behov vil våre spesialister hjelpe deg med dette.