
Eksosanlegg utfører en rekke viktige funksjoner. De samler og leder vekk eksos, så de ikke kommer inn i bilens kupé. De reduserer også giftigheten på utslippene og absorberer lydvibrasjoner som gjør at motoren går roligere. Hvert anlegg består av en eksosmanifold, katalysator, resonator og lyddemper, koblede rør og sensorer. I dieselbiler omfatter også eksosanlegget et diesel partikkelfilter.
Forskjeller på ulike eksosanlegg
I dag er eksosanleggets komponenter vanligvis laget av karbon, aluminiumsbehandlet eller rustfritt stål, så vel som titan. Karbon ståldeler er de billigste og samtidig de minst holdbare. De holder i gjennomsnitt rundt 2 år, og er utsatt for betydelig korrosjon. Noen deler er belagt med zinc for rustbeskyttelse. Komponenter laget av aluminiumsbehandlet stål varer lenger; 3–6 år i gjennomsnitt, avhengig av bilens driftsegenskaper. Deler av rustfritt stål er enda mer holdbare: de varer i 10–15 år, men dette gjenspeiles i prisen. Titan eksosanlegg brukes vanligvis til bil tuning. De er dyre og robuste, og kjente for å være sterke og lette i vekt.
Disse anleggene kan ha ulikt design på lyddemperen. Disse kommer i resonator og gjennomgående varianter. Resonatorer demper vibrasjoner ved å lede eksosen vekk via et system av perforerte rør. De kjennetegnes ved høy effektivitet, men lager mottrykk som reduserer motorkraften. Gjennomgående versjoner absorberer kun høyfrekvens vibrasjoner, som gir en sporty lyd uten mottrykk.
Bruk og bytte: det du må vite
- Du bør alltid sørge for at anlegget og sensorene ansvarlig for dannelse av luft-drivstoff mikstur fungerer riktig. Ellers kan drivstoff fortsette å brenne i eksosrøret og skape burn out. Plutselige knekkelyder under bilen er tegn på at anlegget ikke er lufttett.
- Bruk bare kvalitets drivstoff. Ellers kan katalysatoren raskt bli tett. Redusert motorkraft, røff gange, dårlig dynamikk og økt drivstofforbruk er symptomer på tette komponenter. Det kan også oppstå en lukt av råtne egg i kupéen.
- Ved kjøring på dårlige veier, bør du prøve å unngå å kjøre gjennom dammer med kaldt vann. Plutselige temperaturendringer kan føre til at varme elementer i eksosanlegget sprekker. Disse defektene kan ses ved undersøkelse. En lekkasje i anlegget kan også gi uvanlig støy når motoren er i gang.
- Bytt og stramme koblinger og fester i tide. Om de blir løse, utsettes lyddemperkomponentene for sterke vibrasjoner, og kan berøre karosseriet og raskt bli ødelagt. En karakteristisk metallyd under bilen, som blir sterkere når du for eksempel kjører på dårlige veier, er et tegn på at du må sjekke koblinger og fester.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Vil du kjøpe komponenter til eksosanlegget til en god pris? Du finner høykvalitets og rimelige deler i vår katalog. Våre regelmessige tilbudskampanjer vil gjøre at du sparer enda mer penger.