
Reimer, kjeder og trinser er nøkkelelementer i drivet på registerreimen og motortilbehør. Hovedfunksjonen er å synkronisere rotasjonen på veivakselen og kamakselen, samt transportere dreiemoment til vannpumpe, oljepumpe, AC kompressor, servostyring, dynamo og annet utstyr.
Forskjellige egenskaper på ulike typer komponenter
Hovedtypene av reimer brukt på bil er tannet og buet. Tannreim brukes på timing driv og er kjent for holdbarhet, rolig drift og effektiv overføring av dreiemoment. De holder i gjennomsnitt i 80 000–100 000 km. Buede brukes for å drive ekstra motorkomponenter. De er kjent for allsidighet. De kan bøyes i alle retninger, brukes ved høy hastighet, og gir sikkert grep på trinser. De må byttes hver 50 000–60 000 km.
Kjeder hører til timing drivet. De kan enten være roller eller link. Sammenlignet med reimer, er de mer holdbare: de varer i 150 000 - 200 000 km. De er motstandsdyktige mot temperaturendringer og overoppheting, og kan tåle høy last. De er imidlertid tunge, dyre og bråkete. Dessuten er de vanskelige å bytte.
Det er to typer trinser: løpehjul og strammehjul. De består av et lager og en skive med tannet eller glatt, eller noen ganger rillet, overflate. Levetiden avhenger av driftstiden på reimen, da alle driftskomponenter må byttes samtidig.
Bruk og bytte: det du må vite
- Kun kvalifisert personale bør montere komponentene. Om for eksempel trinsene ikke har riktig stilling, kan tennene på tannreimen rives av. Noen ganger kan endene slites ut. Skade oppdages ved undersøkelse. Om komponentene er strammet for mye, er materialet mellom tennene skadet; synlige sprekker oppstår. Om du tilfeldigvis vrir reimen under montering, eller bruker skrutrekker eller annen skarp gjenstand for å snurre på trinsen, kan reimen ryke. Dette kommer gjerne med en spesifikk lyd og fører til at motoren stopper og ventilen skades.
- Sjekk motorens oljepakninger regelmessig, og bytt dem ved behov. Oljelekkasjer er uheldig for drivreimene. Olje på komponentene fører til at buede reimer glir og tannreimer hopper over tenner. I førstnevnte tilfelle hører du en karakteristisk plystrelyd fra panseret. Ytelsen på dynamoen blir betydelig svekket. I det andre tilfellet vil ikke motoren gå smidig, den vil stoppe og noen ganger ikke starte.
- Bytt olje i tide. Ellers vil de hydrauliske strammelinjene bli tette. Dette fører til tapt stramming på drivreima, og kan føre til at kjedet blir slapt og hopper over tenner. Dette kan gjøre at motoren stopper av seg selv eller at den bråker mer enn normalt. Ulyder høres fra motorrommet. Timing kjedet er også følsomt for kvaliteten på smøringen. Om sistnevnte er forurenset, vil komponenten slites raskere.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Du kan kjøpe reimer, kjeder og trinser til fordelaktig pris i vår nettbutikk. Vår nettbutikk har et stort utvalg av høykvalitets produkter. For å finne de riktige delene til din bil, må du oppgi merke, modell og versjon i aktuelle felt på vår hjemmeside.