Oljepluggspakning til bil
Oljepluggspakning i vår nettbutikk
En O-ring for motoroljeavløp sørger for at motorolje ikke lekker, og du kan dermed unngå overdrevent oljeforbruk.
Hovedtrekk ved ulike typer O-ringer for motoroljeavløp
Den viktigste fordelen med gummidelene er at de lett kan skiftes ut. O-ringen av gummi kan fjernes enkelt og festes godt til avløpsbolten under installeringen. Disse komponentene vil være til hjelp dersom festetråden utvikler skade, men det ikke er mulig å bytte denne ut umiddelbart.
O-ringene til metalloljens tappeplugg har god holdbarhet. Vanligvis foretrekker bilprodusenter myke metaller: messing, kobber, aluminium. Disse materialene kan enkelt ta på seg den ønskede formen, og kan på den måten sørge for at skjøtene forblir tette. Hovedulempen med disse komponentene er at de kan sette seg fast til avløpsbolten eller pannen dersom de ikke har blitt behandlet med et spesielt middel.
Bruk og utbytting: hva du burde vite
- Du må installere et nytt tetningselement hver gang du bytter motorolje. Når denne delen er i bruk utvikler den deformering, kan iblant bli tynnere og kan ikke fungere som den skal. Dersom du legger merke til økning i oljeforbruket eller oljelekkasje under kjøretøyet, er dette et tegn på at komponenten har utviklet mangler. Disse oljelekkasjene fører til at oljenivået reduseres, og dette kan du sjekke ved bruk av en peilepinne. Mangel på smøremiddel vil resultere i bankelyder fra motoren som er i gang.
- Pass på å sjekke materialkompatibiliteten når du går til innkjøp av O-ring for motoroljeavløpsplugg. Dersom du har en aluminiumssumpe, vil påføring av en O-ring laget av kobber føre til galvanisk korrosjon. Vanligvis er dette en mindre feil som kun kan oppdages under inspeksjon av komponenten.
- Følg strammingsmomentet som bilprodusenten har spesifisert ved montering av avløpsbolten. For lite stramming vil ikke forhindre at komponenten lekker, mens for mye stramming vil resultere i deformering på O-ringen. Så motoroljen vil lekke i begge tilfeller.
topreservedeler.co.no: kun bilkomponenter av god kvalitet
Du kan kjapt bestille en O-ring for motoroljeavløp og andre bilkomponenter i nettbutikken vår. God logistikk gjør det mulig for oss å sende pakker veldig kjapt. I tillegg er nettkjøp hos topreservedeler.co.no den perfekte måten å minimere utgifter til bilvedlikehold. Vi har jevnlig kampanjer gående der mange komponenter selges til spesielt gunstige betingelser. Ikke gå glipp av din sjanse til å handle alt du behøver for bilreparasjoner og -vedlikehold kjapt og rimelig!
Andre reservedeler kategori Motor
- Material: NBR (nitril-butadien-kautsjuk)
- Innvendig diameter [mm]: 16
- Tykkelse [mm]: 1,5
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 036.400, 505.550, 505.540
- Tetningstype: metall-elastomer pakning
- Diameter [mm]: 24
- Varetariffnummer: 7318290000
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 10
- Vekt [kg]: 0,05
- for OE-nummer: 0313.40
- Diameter [mm]: 20
- Innvendig diameter [mm]: 12
- Tykkelse [mm]: 2
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 505.540
- Diameter [mm]: 24
- Varetariffnummer: 6815994170
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 10
- Tykkelse [mm]: 1
- Form: A-formet
- Diameter [mm]: 13,5
- Material: Aluminium
- Innvendig diameter [mm]: 14
- Tykkelse [mm]: 1,5
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 036.400, 505.550, 505.540
- Diameter [mm]: 20
- Varetariffnummer: 7616995190
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 14
- Tykkelse [mm]: 2
- Form: C-formet
- alternativt reparasjonssett: 017.736, 036.400, 505.550, 505.540
- DIN / ISO: 7603
- Diameter [mm]: 20
- Varetariffnummer: 7415290000
- Material: Aluminium
- Innvendig diameter [mm]: 14,4
- Tykkelse [mm]: 2
- Vekt [kg]: 0,001
- Farge: sølv
- for OE-nummer: 94109-14000
- Diameter [mm]: 22
- Material: ACM (polyakryl-kautsjuk)
- Innvendig diameter [mm]: 13
- Tykkelse [mm]: 3
- Form: asymmetrisk
- alternativt reparasjonssett: 505.550, 505.540
- Diameter [mm]: 22,4
- Varetariffnummer: 3926904590
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 10
- Tykkelse [mm]: 1
- Form: A-formet
- DIN / ISO: 7603
- Diameter [mm]: 13,5
- Material: gummi
- Innvendig diameter [mm]: 13,4
- Tykkelse [mm]: 1,5
- Vekt [kg]: 0,001
- Diameter [mm]: 24
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 14
- Tykkelse [mm]: 1,5
- DIN / ISO: 7603 A/CU
- Vekt [kg]: 0,002
- for OE-nummer: 007603 014106
- Diameter [mm]: 20
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 12
- Tykkelse [mm]: 1,5
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 017.736, 505.550, 505.540
- DIN / ISO: 7603
- Diameter [mm]: 17
- Varetariffnummer: 7415210000
- Material: Aluminium
- Innvendig diameter [mm]: 18
- Tykkelse [mm]: 1,5
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 036.400, 505.550, 505.540
- Diameter [mm]: 24
- Varetariffnummer: 7616109090
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 14
- Tykkelse [mm]: 1,5
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 017.736, 505.550, 505.540
- DIN / ISO: 7603
- Diameter [mm]: 20
- Varetariffnummer: 7415210000
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 16
- Tykkelse [mm]: 2
- Form: C-formet
- Diameter [mm]: 22
- Material: Kobber
- Innvendig diameter [mm]: 22
- Tykkelse [mm]: 1,5
- Form: A-formet
- alternativt reparasjonssett: 017.736, 036.400, 505.550, 505.540
- DIN / ISO: 7603
- Diameter [mm]: 27
- Varetariffnummer: 7415210000