
Clutchen er en viktig innretning i biler med manuell girkasse. Føreren trykker clutchpedalen for å skifte gir, og også når bilen stoppes. Den tillater motoren å kobles fra girkassen, og så kobles smidig på igjen for å unngå slitasje og forringelse ved støt. Denne består av trykk- og kjøreplater, clutch deksel, svinghjul, frigjøringslager, gaffel og andre komponenter.
Forskjeller mellom ulike type clutcher
Clutchen kan være tørr eller våt. En tørr clutch er den vanligste typen. Koblingen mellom motor og girkasse skjer ved tørr friksjon mellom kjøre- og trykkplater.
I en våt clutch er platene dynket i et oljebad, og har smidigere tilkobling. I tillegg har denne mekanismen høyere ytelse da platene avkjøles bedre. Denne finnes som regel i dual-clutch girkasser.
Disse systemene kan variere i antall plater. En-plates clutch er den rimeligste, men samtidig den minst effektive. Dobbeltskivede og flerskivede mekanismer overfører høyere dreiemoment selv om de har samme størrelse.
Det finnes enkel- og dual svinghjul. Førstnevnte har et enkelt design og er kjent for lang holdbarhet. Sistnevnte har nå blitt mer populært da de absorberer vibrasjoner og støy, og reduserer lasten girkassen blir utsatt for.
Bruk og bytte: det du må vite
- Så fort du har skiftet gir, må du fjerne foten fra clutchpedalen. Ellers, om du trår på pedalen, vil clutchen begynne å gli; friksjonsplatene vil brenne, du kan merke en brent lukt og bilens ytelse svekkes.
- Fjern lekkasjer i motorrommet i tide. Motorpakninger som lekker olje kan føre til olje og begroing av clutchen, og gjøre at den glir. Dette gir tregere akselerasjon, og du merker rykking og vibrering ved girskifte eller akselerering.
- Om du stopper opp, for eksempel i lyskryss, bør du skifte til nøytralt gir: vanen med å trykke inn pedalen kan skade lagrene. Støy når mekanismen er aktivert er et tegn på feilfunksjon. Noen ganger, om frigjøringslagrene slutter å fungere, vil ikke pedalen gå tilbake til normal posisjon etter at du slipper den opp.
- Ikke overbelast bilen din. Mye kjøring i oppoverbakke med henger, kraftig akselerering eller for eksempel forsøk på å komme ut av en snøfonn ved å gynge bilen kan føre til brann i friksjonsplatene. En brent lukt og hjulspinn er symptomer på dette.
- Unngå aggressiv kjøring. Burnout kan oppstå (med hjulspinn) og bryskt pedalutslipp, som svekker demperfjærene og fører til flass på friksjonsplatene. Disse feilfunksjonene kommer gjerne med flimring ved oppstart.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Du kan kjøpe høykvalitets clutch komponenter til din bil i vår nettbutikk. Våre spesialister vil gladelig hjelpe deg å velge reservedelene du trenger. De vil også fortelle deg hvordan du kan spare penger på kjøpet.