
Drivstoffanlegg er laget for å lagre og rense drivstoff, og forsyne bilens motor. Riktig drift påvirker bilens generelle bevegelighet, drivstofforbruk og motorkraft. Anlegget består av en tank, der drivstoffet oppbevares, en pumpe for gjennomstrømning av drivstoff, et rør, injektorer og i mange dieselbiler en drivstoffskinne.
Forskjeller mellom ulike drivstoffanlegg
Drivstoffanlegg varierer avhengig av motortype. Bensinmotorer er utstyrt med ett-punkts innsprøytning, flerpunkts innsprøytning eller direkte innsprøytningssystem.
I drivstoffanlegg med ett-punkts innsprøytningssystem blir drivstoffet tilført via injektorer inn til inntaksmanifolden. Denne typen er enkel og pålitelig, men ikke så vanlig i dag. Flerpunkts innsprøytningssystemer tilfører drivstoff til hver sylinder med en separat injektor. Luft-drivstoff miksturen dannes i inntaksmanifolden. I dag er dette den vanligste. Den har lavt drivstofforbruk, er miljøvennlig og ikke følsom for drivstoffkvaliteten. Direkte innsprøytning tilfører drivstoff rett inn til hver motorsylinder. Dette designet tillater veldig presis justering av luft-drivstoff radius i alle driftsmoduser på motoren, noe som øker motorkraften og gir høy ytelse og reduserer drivstofforbruket. Høykvalitets drivstoff er imidlertid helt nødvendig til disse anleggene.
I dieselbiler kan drivstoff tilføres ved hjelp av en innsprøytningspumpe, enhetsinjektor eller common rail. Anlegg med innsprøytningspumper er mindre og mindre vanlig, og finnes for det meste i gamle biler og varebiler. De er ganske pålitelige og ikke følsomme for kvaliteten på drivstoffet, men har høyt drivstofforbruk. Enhetsinjektorer drives med kamaksel og slites således raskt. Common rail drivstoffanlegg gir mye kraft med lavt drivstofforbruk og smidig og stillegående motordrift. Den er imidlertid følsom for kvaliteten på drivstoffet og dyr å vedlikeholde.
Bruk og bytte: det du trenger å vite
- Bytt drivstoffilter i tide. I de fleste biler anbefales å bytte hver 20 000–30 000 km. Det kan være nødvendig å bytte en komponent tidligere grunnet dårlig drivstoffkvalitet, smussansamliger i tanken, eller om vann kommer inn i drivstoffet. Symptomer på feilfunksjon inkluderer økt drivstofforbruk, rykking i oppoverbakker, redusert kraft, feiltenning i motoren eller at den stopper på tomgang.
- Prøv å holde drivstofftanken minst halvfull, spesielt på vinteren. Grunnet dannelsen av kondens, kan vann samles på bunnen av tanken. Ved lave temperaturer, fryser den. Is kan komme inn i drivstoffpumpen og gjøre at den overopphetes. En spesiell indikator på instrumentpanelet vil hjelpe deg å kontrollere drivstoffnivået.
- Drivstofflekkasjer må fjernes umiddelbart: dette kan forårsake brann i bilen. Det er lett å skille drivstofflekker fra andre væsker, da de har mange farger.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Du kan kjøpe drivstoffkomponenter til ethvert bilmerke og modell i vår nettbutikk. Takket være et stort utvalg av produkter, vil du garantert finne delen du trenger. Om du trenger råd, vil våre spesialister hjelpe deg å velge riktige komponenter og legge inn en bestilling.