Bremsereduseringsventil til bil
Bremsereduseringsventil i vår nettbutikk
Ved bremsing av et kjøretøy, forskyves vekten automatisk på forakselen og den bakre avlastes. Når man bremser i en sving blir de ytre hjulene mer forurenset, enn i indre kurver. Vektfordelingen varierer etter type. For modeller med motoren bak, vil bremsekraften distribueres på en annen måte på de to aksene, enn på en klassisk versjon med motor framme. Lastetilstand må også tas hensyn til, ettersom bremsekraften må distribueres annerledes nær maksimal tillatt totalvekt, enn uten last. Om dette ikke gjøres, er det fare for at bakhjulene blokkeres ukontrollerbart og kjøretøyet får skrens.
Størrelsene på bremsenes innkommende akselforskyvning avhenger av retardasjon på bremsene, lasten, distribusjonen av last på chassiset og tyngdepunktet.
Bilens bremsekraftfordeling utformes vanligvis slik at de beste bremseresultatene avdekkes gjennom den gjennomsnittlige forsinkelsen og mellomstor nyttelast.
Denne bremsekraftfordelingen er ulikt regulert i personbiler. En variant er bruken av bremsestyreenhet, som er montert på bakakselen og reduserer det hydrauliske trykket i bremselinjen. Til et visst trykk (F.eks 40 bar) økes bremsetrykket på for- og bakaksel likt og så svakere på bakakselen en på front. Slik blokkeres bakhjulene og det forhindrer risikoen for punktering gjennom bremsekraft regulatoren.
Lastetilstanden overføres gjennom en fjær som er festet til bakakselen, eller en binding til kontrolleren.
Om bremsekraft regulatoren er defekt må den erstattes fullstendig. En lift kreves for å bytte ut delen. Som resultat må hele bremsesystemet luftes.
Du kan få mer informasjon om bremsekraft regulator og andre reservedeler for din modell i vår butikk.
Andre reservedeler kategori Bremser
- Bremsesystem: BOSCH/BENDIX
- Gjengemål: M10x1.0
- Vekt [kg]: 0,97
- Material: Støpejern
- Bremsesystem: ATE
- lastavhengig
- Gjengemål: M10x1
- Vekt [kg]: 0,85
- Material: Støpejern