
Girkassen gjør at føreren kan skifte modus, hastighet og retning på bilen, og bruke motorkraften så effektivt som mulig. Ved hjelp av denne enheten er det mulig å justere dreiemomentet fra motoren og øke eller senke den avhengig av kjøreforhold.
Forskjeller på ulike typer girkasser
Manuell girkasse kom i gryningen av bilindustrien, men er fortsatt populært i dag. De er relativt billige, kjent for høy pålitelighet og er gode for sportslig kjørestil da de tillater føreren presis kontroll over situasjonen. Men de er mindre komfortable å bruke, spesielt for nybegynnere.
Semi-automatiske girkasser er avanserte versjoner av de manuelle. De har et liknende design, men clutchens frakobling og girskifte er automatisert. De kjennetegnes ved kostnadseffektivitet, er ganske pålitelige og bidrar til å bedre bilens ytelse.
Kontinuerlig variabel girkasse er en trinnløs type. Den tillater bilen å vise beste dynamiske ytelse, forbedrer drivstofføkonomien og tillater motoren å gå under moderat last, men de passer ikke til å overføre høyt dreiemoment. I tillegg er de mindre pålitelige sammenlignet med andre typer girkasser.
Automatiske girkasser består av en hydraulisk omformer av dreiemomentet og et sett med planetgir. De kjennetegnes ved pålitelighet og enkel bruk, men gjør at bilen bruker mye mer drivstoff, samt at den gir moderat akselerering.
Bruk og bytte: det du må vite
- Bytt girolje i tide. I gjennomsnitt må dette gjøres hver 60.000 km, men det er bedre å se etter eksakt bytteintervall i bilens tekniske dokumentasjon. Å overse intervallene fører til rask slitasje på komponentene. Blant tegnene som indikerer at det er på tide å bytte olje, er skumming, fargeendring, grums og en sterk brent lukt. Den automatiske girkassen begynner å glippe. Når du akselererer vil du merke at motoren mister kraft en periode.
- Når du kjører, så prøv å ikke hvile hånden på girspaken. Dette fører til for mye slingringsmonn mellom komponentene på girspak-mekanismen. Grunnet dette økes girspakens dødsone, og det kan bli vanskelig å skifte gir.
- Skift bare gir med clutchpedalen trykket helt inn. Ellers vil girkassen utsettes for høy belastning og kan slites ut for tidlig. Gaffelen, synkroniseringshylsene og blokkerende ringer slites. Girene begynner å hoppe ut. Ved girskifte kan du høre uvanlige lyder.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Du kan kjøpe girkomponenter til bilen din hos oss. Vi tilbyr kundene våre et bredt utvalg av produkter, gode priser, kvalitetsgaranti og rask levering.