
Filtre til bil brukes for å rense bort forurensning, skadelige gasser eller vann i driftsenheten i mange anlegg. De er for det meste ment å utvide levetiden til komponentene på anleggene de brukes i. De klassifiseres som forbruksvarer, og må byttes regelmessig.
Forskjellene på ulike type filtre
Luftfiltre brukes i inntakssystemet. De renser luften som overføres til motoren. Som regel lages de av plissert papir med spesiell impregnering. De fungerer som en barriere: partikler som er større enn filterporene setter seg på overflaten. Luftfiltre må byttes hver 10 000–15 000 km.
Oljefiltre renser smøremiddel for rester fra motoren og pumpen, sotpartikler og fourensning som kommer inn sammen med luft og drivstoff. De kan ha metall eller plastikkramme. Filterelementet kan være av papir, filt eller skum. De må byttes regelmessig hver 7000–10 000 km.
Drivstoffiltrenes oppgave er å rense drivstoff for korrosjonsrester, metallpartikler, og slik beskytte drivstoffanlegget mot fortetning. De fjerner også vann fra drivstoffet. Det anbefales å bytte dem hver 10 000-15 000 km i diesel-biler eller hver 20 000-30 000 km i bensin-biler.
Kupéfiltre er ansvarlige for luftkvaliteten fører og passasjerer puster inn. Disse filtrene fanger støv og noen ganger skadelig gass, og de kan også ha antibakterielle egenskaper. De må byttes hver 10 000–15 000 km.
Aircondition-anlegg er utstyrt med filter tørkere som absorberer vann som kommer inn i anlegget, og beskytter slik komponenter mot korrosjon og ising.
Bruk og bytte: det du må vite
- Bytt smøremidler i tide. Ansamlet forurensning, slagg og sotpartikler tetter filterelementene slik at de ikke lenger kan utføre sin funksjon. Dette reduserer effektiviteten på hele anlegget der komponenten brukes. For eksempel kan et tett luft filter føre til tapt motorkraft og dårlig ytelse på bilen.
- Fjern feilfunksjoner på bilens anlegg i tide. For eksempel kan et svekket veivhus ventilasjonsanlegg føre til at inntakssystemets filterelementer tettes igjen med olje. Indirekte symptomer på feilfunksjon er vanskeligheter med å starte en oppvarmet motor, samt røff tomgang, redusert kraft og økt drivstofforbruk.
- Ved kjøring på møkkete veier eller i trafikkkø, bør du skru på resirkuleringsmodus. Ellers vil kupé filteret tettes igjen for tidlig. Vanlige tegn på at det er på tide å bytte er duggete vinduer, dårlig lukt i kupéen og redusert effekt på viften.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Du kan kjøpe høykvalitets bil filtre til tilbudspris i vår nettbutikk. Vårt store utvalg av produkter fra ledende produsenter gjør det mulig å finne riktige reservedeler til bilen din. Vår praktiske katalog og godt gjennomtenkte system med søkefiltre vil hjelpe deg å finne ønsket komponent på noen minutter. Våre spesialister vil straks gjøre klar bestillingen din for levering.