
Styreanlegg tillater føreren å kontrollere retningen på bilens bevegelser. Det er et av de viktigste anleggene i en bil. Å endre retningen i en personbil gjøres vanligvis ved å vri på forhjulene i en spesifikk vinkel. Anlegget består av ratt, rattstamme, girmekanisme og styreledd.
Forskjeller mellom ulike typer styreanlegg
Styreanlegg i ulike biler har stort sett likt design. Det kan imidlertid være noe forskjell. En av hovedforskjellene er styremekanismen. Det finnes rack & pinion styring, worm og sektor, og worm og nut styringsmekanismer. Førstnevnte kjennetegnes ved enkelhet og høy effektivitet, men er sårbare mot støt og vibrasjoner. Den andre tåler bedre støt, og gir bred styrevinkel og den beste manøvreringen. Den er imidlertid dyrere og krever regelmessig justering. Den tredje typen brukes i cross-biler med avhengig suspensjon på drivhjul.
Rattstammen kan være justerbar eller ikke-justerbar. Avhengig av merke, modell og trimnivå, kan høyden justeres.
For å redusere kraften som trengs for å vri på rattet, brukes en styrings booster. Den kan være hydraulisk eller elektrisk. Førstnevnte er det vanligste. Den har et enkelt design og pleier å være pålitelig, men trenger regelmessig vedlikehold. Fordelen med elektriske aktuatorer er at de kan brukes i flere elektriske anlegg.
Bruk og bytte: det du trenger å vite
- Prøv å ikke vri rattet helt ut for fort, og ikke hold det i denne posisjon i mer enn 3 sekunder. Dette kan føre til at trykket i den hydrauliske boosteren øker og forårsaker lekkasje. Problemet kan oppdages ved streker på delen eller dammer under bilen som vanligvis er røde, blå, gule eller grønne i farge.
- Ved crosskjøring og på dårlige veier, bør du senke farten. Støt kan føre til sprekk eller deformering av rattstammen og forringelse av Heimleddene. En bankelyd foran på bilen er en indikasjon på dette problemet. I noen tilfeller slutter rattet å fungere.
- Sjekk og juster dynamoreimens spenning regelmessig. Om den glipper, vil ikke den hydrauliske booster pumpen fungere skikkelig. Du kan merke at rattet er stivt og vanskelig å vri på.
- Undersøk rattstammenes mansjetter regelmessig og bytt dem ved behov. Når de er ødelagte vil smuss og fuktighet komme inn i mekanismen. Dette fører til alvorlig slitasje og korrosjon på overflaten. Av samme grunn anbefales ikke bruk av universelle plastikklemmer – det er bedre å bruke klemmer av metall laget spesielt til din bilmodell. Skadede mansjetter kan ses ved inspeksjon: smuss og olje ses på sprukne områder.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Å kjøpe komponenter til styreanlegg i vår nettbutikk er den beste måten å spare penger på. Mange komponenter er tilgjengelig til tilbudspriser. Meld deg på vårt nyhetsbrev for førstehånds informasjon om de beste tilbudene.