
Aircondition er laget for å kjøle ned luften i bilens kupé. De skaper et behagelig mikroklima i varmt vær, og bidrar til å redusere overflødig fuktighet. De består av en kompressor, kondensator, fordamper, vifte, mottakstørker, lukket rør der kjølevæske sirkulerer, samt diverse sensorer.
Forskjeller mellom ulike typer aircondition
Aircondition til bil varierer i ytelse og designet på noen av komponentene. Etter type styring, kan de deles inn i manuell og automatisk. Førstnevnte justerer temperaturen i kupéen ved hjelp av knapper. Ved sistnevnte trenger du bare å stille inn ønsket temperatur, så vil anlegget opprettholde denne automatisk.
Manuell aircondition kjennetegnes ved enkelt design og lav pris. Automatiske anlegg, også kjent som klimaanlegg, er dyrere, men mer praktisk i bruk, og tilbyr en rekke tilleggsfunksjoner. Eksempelvis i dyre biler, utstyrt med fire-sones klimaanlegg, er det mulig å stille inn individuell temperatur for fører og hver passasjer.
Bruk og bytte: det du trenger å vite
- En gang i året, helst før sommersesongen starter, bør du sjekke kjølevæskenivået i aircondition-anlegget og fylle opp ved behov. Grunnet den porøse strukturen på slangene, vil mengden kjølevæske reduseres kontinuerlig. Om det mangler væske, vil anleggets ytelse svekkes betydelig og slites ut for tidlig. Vær oppmerksom på at du kun bør fylle ved spesielle verksteder som bruker profesjonelt utstyr.
- På vinteren bør du skru på anlegget fra tid til annen, og la det gå i rundt 15 minutter. På denne måten smøres anlegget, kompressoren beskyttes mot korrosjon og slanger mot å tørre ut og sprekke. Feilfunksjoner i kompressoren er vanligvis vanskelig å oppdage. Til å begynne med vises dette i form av redusert ytelse på aircondition-anlegget: luften er ikke kald nok. Senere vil kompressoren slutte å virke.
- Hold motorrommet rent. Smuss som ansamles på kondensatorens overflate, forhindrer den i å fungere ordentlig. Kompressoren blir utsatt for høyere belastning. Kjøleeffekten reduseres.
- Undersøk regelmessig drivreim og trinser. Ved behov, må reimen strammes. Ellers kan kompressorens lagre ryke for tidlig. Feilfunksjon viser seg ofte som uvanlige lyder ved motorstart.
- Ikke glem å rengjøre fordamperen og luftkanalene. Dette vil fjerne skadelige mikroorganismer som ansamles på overflaten. Spesiell skumrens, deodorant damp (aircondition-pumpe) og tåkesprøyte brukes til dette. Dårlig lukt i kupéen er en vanlig indikasjon på at denne prosedyren bør utføres.
topreservedeler.co.no: kun høykvalitets bildeler
Du kan kjøpe aircondition-komponenter til bilen din i vår nettbutikk. Vi gir garanti på alle komponenter, kjører tilbudskampanjer regelmessig, og utvider vårt vareutvalg. Det er alltid et stort utvalg av produkter å velge i.