Hjullager til bil bak og foran
Hjullager bak og foran i vår nettbutikk
Hjullagrene blir formet som rullelager i kjøretøy med motor og sitter fast i hjulholderne og akslene i både framhjulene og bakhjulene.
Hovedsaklig består rullelager av ytre og indre ringer og deler som ruller, de kan komme formet som ruller og baller. Ringen på innsiden av hjullagrene er plassert på knokepluggen mens ringen på utsiden er plassert i den delen som sitter fast på bakakselen. På frontakslene brukes både doble balllagere som er dype og koniske rullelagre.
De koniske rullelagrene koster mer og mer spenstige enn de dype kulelagrene. På bakakselen brukes vanligvis et balllager eller et ballager som er dypt. Noen ganger kan til og med ballager med vinkelkontakt brukes.
HoldbarhetNoen av delene i et rullelager kan ganske greit bli tilpasset en bestemt levealder da det er godt kjent hvor lang tid det tar før det brukte materialet blir slitent. I ordinære biler som ligger i en lav eller middels prisklasse blir hjullagrene regner produsentene seg frem til at den skal overleve 200.000 km.
Den levealderen som er satt her kan i tillegg bli satt ned veldig mye av ulike årsaker. Spesielt på biler i den lave prisklassen hvor 'kun' billige balllagre har blitt montert, kan det noen ganger skje ved høye radiale krefter som gjerne skjer når du råkjører i svinger at levealderen til hjullageret blir minsket mye.
I tillegg kan sammenstøt og slag på hjulene eller at kjøretøyet ofte opplever at grensen for totalvekt blir nådd kan minske levealderen. Å trekke en tilhenger som veier mye eller en campingvogn, sammen med enda mer belastning, høyner belastningen til hjullageret på baksiden. Lagrene trenger ikke å vedlikeholdes og er ferdigsmurt for hele levealderen.
Tegn på at det er defektDu merker et defekt hjullager veldig lett på grunn av økende bråk som du bare hører da bilen beveger seg. Noen ganger må et lager byttes ut mens det andre lageret på samme aksel klarer seg fint resten av levealderen til kjøretøyet. Du behøver ikke å bytte det ut per aksel. Du får kjøpt rett hjullager til din bil i nettbutikken vår.
Andre reservedeler kategori Understell og bærearmer
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Høyde 1 [mm]: 37
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: uten ABS sensorring
- Diameter [mm]: 72
- Vekt [kg]: 0,7
- innvendig diameter 2 [mm]: 37
- Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
- Høyde 1 [mm]: 48,44
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert magnetisk senorring, med skruer
- Diameter [mm]: 80, 136,3
- Vekt [kg]: 3,25
- innvendig diameter 2 [mm]: 29
- for bremseskive diameter [mm]: 280
- for bremseskivetykkelse (mm): 22
- Avstand på festeboring [mm]: 112
- antall hull 2: 5
- boltlengde [mm]: 87
- tannantall inngangsskaft: 36
- Tank design: boks
- Antall flenskoblinger: 3
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 25
- Diameter [mm]: 52
- Bredde [mm]: 37
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Høyde 1 [mm]: 36
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med nav, med integrert magnetisk senorring
- Diameter [mm]: 82
- Vekt [kg]: 0,42
- innvendig diameter 2 [mm]: 42
- Tank design: boks
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider
- Høyde 1 [mm]: 66
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert magnetisk senorring, med hjullager, med bolt, med fettlokk
- Gjengemål: M14x1,5
- Diameter [mm]: 136,5
- Vekt [kg]: 2,27
- innvendig diameter 2 [mm]: 30
- Avstand på festeboring [mm]: 112
- Tank design: boks
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert ABS-sensor
- Hulltall felg: 5
- Flensdiameter [mm]: 137
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider
- Gjengemål: M12x1,5
- Bremse- / kjøredynamikk: for kjøretøy med ABS
- Diameter 2 [mm]: 74
- Avstand på festeboring [mm]: 108
- Bredde 2 [mm]: 150, 63,20
- Bredde 1 [mm]: 63
- Tank design: boks
- Innvendig diameter [mm]: 32
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert ABS-sensor
- Bredde [mm]: 69
- Hulltall felg: 5
- Flensdiameter [mm]: 136,9
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider, bakaksel begge sider
- Høyde 1 [mm]: 47,5
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert magnetisk senorring, med skruer
- Diameter [mm]: 136,5
- Vekt [kg]: 3,66
- innvendig diameter 2 [mm]: 29
- tannantall inngangsskaft: 36
- Bremseskive tykkelse [mm]: 25
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 38
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert magnetisk senorring
- Diameter [mm]: 69
- Bredde [mm]: 34
- Bredde 2 [mm]: 39
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider
- Høyde 1 [mm]: 37
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: uten ABS sensorring
- Diameter [mm]: 52
- Vekt [kg]: 0,32
- innvendig diameter 2 [mm]: 25
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider
- Høyde 1 [mm]: 63,6
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med ABS senorring
- Diameter [mm]: 120
- Vekt [kg]: 1,6
- innvendig diameter 2 [mm]: 30
- Tank design: boks
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider, bakaksel begge sider, framaksel, bakaksel
- Høyde 1 [mm]: 40,5
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med skruer
- Vekt [kg]: 1,96
- innvendig diameter 2 [mm]: 61
- Tank design: boks
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert ABS-sensor
- Gjengemål: M12x1,25
- Diameter [mm]: 80,00
- Avstand på festeboring [mm]: 103
- Hulltall felg: 5
- Bredde 2 [mm]: 40,60
- Flensdiameter [mm]: 136
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med integrert ABS-sensor
- Diameter [mm]: 80
- Hulltall felg: 5
- Flensdiameter [mm]: 136
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider
- Høyde 1 [mm]: 69,2
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med fettlokk, med bolt
- Diameter [mm]: 137
- Vekt [kg]: 2,04
- innvendig diameter 2 [mm]: 32
- Mengde: 1
- Tank design: boks
- Monteringsposisjon: venstre bakaksel, høyre bakaksel, bakaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 30
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med sikringsring, med fettlokk
- Diameter [mm]: 62
- Bredde [mm]: 48
- Vekt [kg]: 0,66
- Lagertype: konisk kulelager
- Støvdeksel: m/støvbeskyttelse