
Suspensjon gir forbindelsen mellom bilkarosseriet og hjulene og har ansvar for å redusere støy og vibrasjoner som kan oppstå mens kjøretøyet er i bevegelse. Den forbedrer kjøretøyets veihåndtering og dynamikk. Hoveddelene i systemet er støtdempere, stabilisatorer (antirullstenger), kontrollarmer, samt fjærelementene: spiralfjærer, bladfjærer og torsjonsstenger.
Karakteristiske trekk ved de ulike fjæringstypene
Den avhengige typen (for eksempel på bladfjærer) tas i bruk på den bakre akslen til noen SUV-er og nyttekjøretøyer. Den største karakteristikken er at en stiv bjelke brukes, og denne overfører det ene hjulets vertikale bevegelser til det andre. Denne har et enkel design, rimelige vedlikeholdskostnader og varer lenge. Imidlertid øker denne typen akselvekten betydelig, hvilket har en negativ effekt på kjøreglidningen.
MacPherson-stiveren er det mest vanlige uavhengige fjæringssystemet. Som oftest er dette installert på frontakselen. Denne er kompakt, lett og har god holdbarhet. Grunnet designspesifikasjonene kan bilhjulene bli litt feiljustert.
Dobbel wishbone kan tas i bruk på både front- og bakaksler. Denne forbedrer bilens styrbarhet, sørger for godt veigrep og reduserer slitasjen på dekket. Ulempene ved disse inkluderer den store størrelsen og vedlikeholdet som er arbeidskrevende.
Bakakselen har stort sett multi-link design. Denne veier ikke mye, er lydløs og sørger for jevn kjøring. Komponentene er relativt dyre, og utbytting krever visse ferdigheter.
Torsjonstypen tas vanligvis i bruk på bakakselen. Denne er karakterisert av at den er pålitelig og liten i størrelsen. Delen reduserer bilens rulling. En av ulempene med denne er at den er tilbøyelig til å overstyre.
Noen typer fjæringer kan justeres. Disse inneholder den aktive typen, som har elektronisk justering av stabilisatorens stivhet, dempingsgraden, veiklarering og andre egenskaper. Denne kan tilpasses ulike kjørestiler og kjøreforhold. Denne typen montering er kjent for det komplekse designet og den høye prisen.
Noen luksuskjøretøy har luftfjæring. Den lar deg justere bilkarosseriets stilling i forhold til veien takket være dets pneumatiske elementer. Dette gir god komfort i bilen, men er dyrt.
Drift og utskifting: det du behøver å vite
- Unngå å kjøre off-road, og forsøk å kjøre over eventuelle hindringer så forsiktig som mulig. Ellers er bilen i risiko for hjulfeiljustering, kontrollarmdeformasjon, skade på støtdempere, fjærer og stabilisatoren. Feil oppdages lett ved en visuell inspeksjon.
- Vedlikehold og bytt ut individuelle fjæringsdeler til rett tid. Bruk av defekte komponenter vil bety at hele enheten utvikler feil. Om bilen trekker til en side, ujevn dekkslitasje betyr ofte at kontrollarmene er deformerte. Vibrasjon og bankelyder ved kjøring er tegn på at fjærene og støtdemperne svikter. Dersom bilkarosseriet ruller når ved hjørner, må du sjekke stabilisatorens tilstand.
topreservedeler.co.no: kun bilkomponenter av god kvalitet
I nettbutikken vår kan du få kjøpt suspensjonskomponenter til greie priser. Jevnlige kampanjer gjør det mulig å spare ekstra mye penger. Registrer deg i nettbutikken vår og kjøp det du trenger med kun få klikk.