
Volkswagen-konsernet etableres
Etableringen av dagens VW-konsern dateres tilbake til 1934, når det tyske, nasjonalsosialistiske partiet krevde produksjon av en rimelig (under 1000 Reichsmark) fireseters personbil til allmennheten. De krevde også at personbilen kunne oppnå en hastighet på 100 km/t, og være billige å kjøre. Produksjonskontoret til Ferdinand Porsche, i Stuttgart, ble tildelt denne oppgaven. Resultatet ble den legendariske VW Käfer, som ble produsert i forskjellige versjoner over flere år.
Privatisering
Den statseide fabrikken som nasjonalsosialistene etablerte, ble privatisert i 1960. Den føderale republikken Tyskland, samt delstaten Niedersachsen, eier fortsatt 20% av aksjene slik at et potensielt fiendtlig oppkjøp kan forhindres. Seksti prosent ble utstedt til private aksjonærer, og de tjente dermed 360 millioner tyske mark. I 1964 tok de over Auto Union GmbH fra Daimler, og deretter kunne VW innføre vannkjøling og forhjulsdrift. Dagens Audi fabrikk består delvis av dette merket. De kjøpte også opp NSU fabrikken i Ingolstadt.
Kjente Volkswagen-modeller
I dag VW tilbyr et bredt utvalg av personbiler som dekker nesten alle segmenter, med unntak av sportsbiler. Den lille bilen up! er tilgjengelig i hele Europa, og erstatter modellen Fox. Småbilen Polo har vært på markedet siden 1975. Det er omtrent like lenge som den legendariske VW Golf, som ble lansert i 1974.
Den meget populære familiebilen Passat er etterfølgeren til 1500, og ble lansert for første gang i 1973. Denne bilen dekker mellomklassesegmentet. Den var også tilgjengelig som overklassemodell, sammen med Phaeton, frem til 2012. Bortsett fra terreng/SUV-modellene Touareg II og Tiguan, så utvider coupéen Scirocco III og kabrioleten Eos produktspekteret til VW. Den nesten ikoniske VW varebilen produseres i dag i sin femte generasjon, under navnet Caravelle/Multivan.
Samarbeid med Volkswagen-konsernet
Vanligvis bruker biler fra Volkswagen komponenter fra mange forskjellige merker. Volkswagen-konsernet eier merkene VW, Audi, Seat og Skoda samt luksusmerkene Bentley, Bugatti, Lamborghini og Porsche. Sammen med andre produsenter som Ford, utviklet de Volkswagen Sharan som er den samme som Ford Galaxy. Sharan V6 er utstyrt med en registerrem, men kjedestrammerne er utsatt for slitasje, og bør derfor erstattes i henhold til produsentens spesifikasjoner.