Citroëns første kjøretøy
André Citroën ble født i Frankrike i 1878, og jobbet en god stund på bilfabrikken Mors. I 1905, når han var 27 år gammel, etablerte han en fabrikk for girkasser. I 1913 etablerte han enda en fabrikk, denne gang for produksjon av forgassere. Hans store lidenskap var serieproduksjon; av den grunn, ble den første bilen fra Citroën umiddelbart produsert etter første verdenskrig tok slutt i 1919. Inspirert av Henry Fords samlebåndproduksjon av personbiler i USA, ble Citroën den første produsenten i Europa til å gjøre tilsvarende. Derfor er modellen Type A den første europeiske bilen produsert på samlebånd.
Verdensrekorder til tross for økonomisk motgang
En firesylindret motor, med 10 HK, ble innbygget i fire ulike karosserier. Allerede det første året, fra juni til desember 1919, ble totalt 2500 biler produsert. I det følgende året 1920, ble hele 20 200 biler produsert! I påfølgende år ble produsenten kommersielt sett svært vellykket, og brøt hele 106 verdensrekorder på den tiden. Kjøretøyene var populære biler for vanlige folk i Frankrike. Grunnet den økonomiske verdenskrisen i 1929, så fikk konsernet pengeproblemer og ble tvunget til å involvere selskapet Michelin. Med nytt initiativ ble Traction Avant Type 7 utviklet, noe som revolusjonerte bilverden. Den skilte seg helt fra andre biler produsert på den tiden, fordi den var den første bilen i verden med selvbærende karosseri og forhjulsdrift. Den kom også med torsjonsfjær som suspensjon.
Innovasjon gjennom fremgang
Citroën lå alltid foran andre produsenter når det gjaldt teknologi. Allerede på bilutstillingen i Paris i 1934 kunne de vise fram tre forskjellige 8-sylindret motorer. Under andre verdenskrig stoppet produksjonen helt, men ble gjenopptatt senere. 2CV ble indrodusert på bilutstillingen i Paris i 1948. Selv om alle smilte av bilen med 375cm3 motor, så ble den en stor verdenssuksess. Utvikleren av forhjulsdrift startet også produksjon av Citroën DS med hydropneumatisk fjæring på alle hjul i 1955. Bilen var også den første bilen i verden med servostyring, bremseforsterkere og tilpassede blinklys.
Peugeot kjøper opp selskapet
Selskapet ble overtatt av konkurrenten Peugeot i 1975. Siden da har de produsert under navnet PSA. Modellen CX, som ble produsert mellom 1974-1991, var Citroëns siste egenproduserte bil. Alle senere kjøretøy, som Visa og LN, er prosjektsamarbeid med Peugeot. Mange bildeler og alt av understell benyttes av begge produsenter. Derfor kan flere bildeler for Peugeot personbiler også benyttes i biler fra Citroën.



































































