Fjærbein hjullagerkasse til bil
Fjærbein hjullagerkasse i vår nettbutikk
Kombinasjonen av balanse med sentralt arrangerte hydrauliske støtdempere, kalles suspensjonstagen i bilindustrien. Denne kombinasjonen ble for første gang utviklet i 1949 av en Amerikansk ingeniør ved navn Earle S. MacPherson, og har blitt brukt siden 1950-tallet i kjøretøyer. Ofte finner man derfor også navnet MacPhersin-suspensjonstag. (US Patent fra 1949).
Dermed, ble de tidligere vanlige flatfjærene erstattet og den tekniske evnen til uavhengig suspensjon ble mulig.
Den hydrauliske støtdemperen befinner seg i midten av spiralfjæren. To fjærplater, som kan finnes på både stempelstang og en annen på sylinderen av støtdemperen, fjæringen er forspent og sttrekker derved spjeldet.
Suspensjonstagen har en ekstra fjæring i mikrocelle polyuretan (MCU). Hovedsakelig, fungerer alle tre elementer, både fjæringen, ekstra fjær og støtdemper i samme bevegelsesretning, slik at aksene deres samsvarer. I noen få unntakstilfeller kan hovedfjæringen være litt skrå i svingkraft, for å kunne slippe ut stempelstangen fra støtdemperen.
Den progressive fjærkarakteristikken sørger for en mykere overgang ved drift av opphengskrefter på kroppen med en ekstra fjæring.
Andre fjærdemperenheter, noen ganger siktet til som fjærdemperen, påvirker ikke hjulopphenget og er mer vanlig på bakre suspensjoner. De er også veldig lett å installere, i tillegg til at de er billige å produsere, men krever mer plass i suspensjonsdelen, som suspensjonstagen.
Suspensjonstagen er forbrukbar og kan sjekkes enkelt ved overføring av et parkert kjøretøy på panseret eller ved å vibrerere bakdelen med gjentatt pressing. Ved sving kan bilen frigis etterpå.
Defekte støtdempere fører til ustabilitet av kjøreatferd, noe som kan føre til sleng, og noen ganger ulykker!
Lekasje i støtdemperens suspensjonstag, som oppdages av en TCB test, nødvendiggjør en utskifting.
Støtdemperen kan endres i privat garasje, siden ingen spesialverktøy kreves.
Se alle støtdempere i suspensjonstag, i tillegg til alle nødvendige reservedeler til ditt kjøretøy i vår nettbutikk.
Andre reservedeler kategori Fjæring / demping
- Innvendig diameter [mm]: 16
- Vekt [kg]: 0,02
- Monteringsposisjon: nede, bakaksel begge sider, øvre
- Shore-A-hardhet grunnlegeme (karakteristisk verdi): 80
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med fettlokk
- Ytre diameter 2 [mm]: 32
- Diameter [mm]: 26
- Material: PU (polyruretan)
- Farge: Rød
- Tykkelse [mm]: 14,5
- Diameter [mm]: 19
- Innvendig gjengemål: M12 x 1,5
- Monteringsposisjon: framaksel
- Vekt [kg]: 0,016
- Tykkelse [mm]: 13
- Diameter [mm]: 19,5
- Innvendig gjengemål: M14 x 1,5
- Monteringsposisjon: framaksel
- Vekt [kg]: 0,016
- Diameter [mm]: 33,3
- Monteringsposisjon: nedre bakaksel, øvre bakaksel
- Innvendig diameter [mm]: 17
- Vekt [kg]: 0,025
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider, nede
- Diameter [mm]: 43
- nødvendig stykktall: 2
- Vekt [kg]: 0,087
- Monteringsposisjon: venstre bakaksel, høyre bakaksel
- Lengde [mm]: 18
- Innvendig diameter [mm]: 15,4
- Diameter [mm]: 30
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider, bakaksel begge sider, nede
- nødvendig stykktall: 2
- Ytre diameter 2 [mm]: 29
- Vekt [kg]: 0,048
- Diameter [mm]: 24
- Innvendig diameter [mm]: 10
- Diameter [mm]: 40,4
- Innvendig diameter [mm]: 12
- Monteringsposisjon: bakaksel begge sider, øvre
- Vekt [kg]: 0,07
- Lagringstype: Gummimetallager
- Tykkelse [mm]: 14
- Innvendig diameter [mm]: 14
- Diameter [mm]: 19
- Monteringsposisjon: framaksel venstre, framaksel høyre
- Vekt [kg]: 0,019